Električni vozić saobraćaće od avgusta, dva su nabavljena pre nekoliko meseci, ali su se, po rečima nadležnih, čekale potrebne dozvole, radilo se na uređenju trase duge 6,5 kilometara. Vozići će ići u dane vikenda.

Nedavno je Arheološki park na otvorenom „StaPARК“, u Staparskoj banji, počeo sa radom i otvoren je za posete petkom, subotom i nedeljom, od 11:00 do 18:00 časova. Čitaoce portala „Užicemedia“ i pratioce na društvenim mrežama interesovalo je kada će početi sa radom vozić?

Električni vozić kroz klisuru Đetinje

Odgovor smo potražili od nadležnih u užičkoj lokalnoj samoupravi, gde nam je pomoćnik gradonačlenice za imovinsko – pravne poslove i urbanizam Predrag Gavović, potvrdio da je Grad Užice pre sedam meseci kupio dva vučna vozila na elekrični pogon, čiji je kapacitet 13 putnika i vozač u jednom vozilu.

Predrag Gavović, pomoćnik gradonačelnice Užica (Foto: N.Tošić UžiceMedia)

Po rečima Gavovića električni vozić je trebalo već da saobraća, ali se procedura oko dobijanja potrebnih dozvola malo „otegla“, a i vremenski uslovi nisu bili najidealniji.

– Određene procedure kod nadležnih su nas usporile. Do sada je od Ministarstva za zaštitu životne sredine dobijena dozvola da nabavka bude oslobođena carine, Agencija za bezbednost saobraćaja dala je saglasnost za registraciju, Auto – moto savez izvršio je tehnički pregled.

Vozići su upućeni u Kompaniju „Dunav“ kako bi se odradio dodatni tehnički pregled, regulisalo osiguranje. Trenutno su u magacinu u Turici i očekujemo da sve bude gotovo i da početkom avgusta počnu da saobraćaju,- kaže Gavović za UžiceMedia.

On dodaje da se u međuvremenu dok su se čekale potrebne dozvole radilo na uređenju trase, duge 6,5 kilometara, da je urađeno skidanje potencijalnih opanosti sa puta. Pregledan je teren, sve je kompletno očišćeno.

– Urađena je provera rasvete u tunelima, pregledani mostovi, ofarbane ograde, krčenje i kresanje granja i šiblja na trasi, sve u cilju bezbednosti putnika.

Vozići će saobraćati u dane vikenda i praznicima, moguće ukoliko se ukaže potreba i još nekim od radnih dana, a u vreme značajnih gradskih manifesacija, kao što je „Licidersko srce“ i po centru gradu, gde neće biti saobraćaja, – kaže pomoćnik užičke gradonačelnice.

Na održavanju trase i dalje će raditi JKP „Bioktoš“ i JP „Veliki park“ kome je poveren nadzor i upravljanje vozićima. Planirano je da na određeno bude primljeno dva radnika.

Jedna od ranijih promotivnih vožnji kroz Užice (Foto: Arhiva UM)

Dobar broj Užičana se svojevremeno vozio vozićem od Gradske plaže do Staparske banje. Vozić je saobraćao par sezona i od tada do danas Užičani do Staparske banje i „StaPARКa“ mogu jedino pešaka ili biciklom.

Prva zelena staza u Srbiji

Podsetimo, da je u kanjonu Đetinje, od užičke Gradske plaže do Staparske banje uređena staza za šetanje i bicikliste. Grad Užice je, 2016. godine, pokrenuo projekat obnove prvih pet kilometara trase stare pruge uskog koloseka od Užica do Stapara, a potom je proglašena za prvu zelenu stazu u Srbiji.

Evropska asocijacija zelenih staza (European Greenways Award) je naredne godine dodelila Užicu nagradu za ovu stazu, prvu takve vrste u Srbiji. Gradu je dodeljena druga nagrada u kategoriji Izvrsnost, odnosno, priznanje za uređenje i sadržaje staze.

Nagrada je pripala i za pristupačnost koja je omogućena postavljanjem lifta – platforme kojom pešaci, majke sa decom u kolicima, osobe sa invaliditetom i biciklisti mogu preko rekonstruisanog železničkog mosta nastave kretanje zelenom stazom.

Sve više posetilaca Staparske banje (Foto: Duško Opačić)

Brzi voz na električni pogon u Kini

I na kraju jedna zanimljivost, dok u Užice stižu električni vozići, Kina je pre dve godine pustila prvi brzi voz kompletno na električni pogon. On je krenuo od glavnog grada Tibeta Lase do 423 kilometra udaljenog grada Nyingchi, javila je kineska agencija Xinhua.

Voz će to rastojanje prelaziti za tri i po sata, brzinom od 160 kilometara što je sporo u odnosu na prosečnu brzinu od 300 kilometara na sat, kojom voze kineski super brzi vozovi. Čak 90 odsto pruge kojom se kreće ovaj voz na visini je od 3000 metara iznad mora, pa je ova pruga dobila naziv „krov sveta“. Na pruzi ima 47 tunela i 121 most i ona 16 puta preseca reku Bramaputra.


Sem motorima na električni pogon, voz (The Fuxing bullet train) je opremljen i motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, tako da može koristiti i elektrificirane i neelektrificirane pruge, i menja pogon prilagodjavajući se potrebama i surovog vremena.

Voz je proizvela China State Railway Gruop, projektovanje i izrada trajali su šest godina. Cena čitavog projekta je 5,6 milijardi dolara, prenele su „Ekonomske vesti“.

„StaPARК“ otvoren za posetioce (Foto: N.Tošić UM)

Za još tekstova iz turizma, i drugih korisnih informacija, pratite naš sajt!

- Advertisement -