Na klik od tebe… „Imati profil na društvenim mrežama postaje vrsta imperativa za mlade koji žele biti u toku sa aktuelnim dešavanjima. Ko nema profil na Instagramu jednostavno nije „in“ i to samo po sebi ne predstavlja problem.
Problem nastaje kada društvene mreže, pored izvora informisanja i komunikacije, postanu dominantan reper za kreiranje i preispitivanje slike o sebi. Korisnici na društvene mreže plasiraju svoj „idealni self“, odnosno onaj deo svoje ličnosti i života koji smatraju poželjnim, prihvatljivim i odobravajućim. Na taj način stvaraju se idealne slike o ljudima koji žive savršene živote“ – kaže psihološkinja Marijana Lazić.
Na klik od tebe: Iskustva mladih u upoznavanju internet ljudi
Kako i sami želimo da plasiramo što savršeniju sliku našeg života, tako želimo da imamo nekog pored sebe sa kim bi tu savršenost podelili. Zato je najlakša opcija pronalaželja srodne duše upravo na društvenim mrežama. Međutim, nije sve tako savršeno kakvim se čini. Može doći do velikih razočarenja, a retki su oni koji su stvarno našli svoju pravu ljubav. Jedna od mojih sagovornica je dokazala da nije sve u lepom licu i slatkim nadimcima.
– Kada na instagramu ugledate zgodnog, visokog dečka koji dosta putuje i trenira košarku ne preostaje vam ništa drugo do zamišljanja kako biste bili lep par – rekla je moja sagovornica dok se prisećala svog razočaravajućeg iskustva upoznavanja dečka iz snova. – Na prvom sastanku sam shvatila da sem lepog izgleda, uživo nema šta da me privuče kod njega što je rezultovalo gubljenjem svakog kontakta sa njim.
Marijana je ovu situaciju objasnila sa stručnog aspekta: „ Do ovakve situacije najčešće dolazi nakon prvog upoznavanja uživo jer skoro 80 odsto njihove komunikacije bila je neverbalna komunikacija koja u virtualnom svetu gubi svoj dragoceni uticaj i svrhu. Takođe, skrivajući se iza avatara, nadimaka i neretko lažnih fotografija gubi se autentičnost i odgovornost u komunikaciji, a neretko se dešavaju i rizični kontakti čije opasnosti mladi često nisu svesni“.
Da sve nije tako jednostavno u pronalaženju srodne duše dokazala nam je još jedna sagovornica.
– U današnje vreme čim upletete emocije u neki odnos sve propada, – prokomentarisala je ona i započela priču o svom iskustvu.
– Naš odnos se zasnivao na poverenju, dosta smo se trudili da verujemo jedno drugom iako se nismo znali uživo. Za četiri meseca poznanstva izašli smo samo jednom na sastanak. Kako smo potvrdili osećanja jedno prema drugom on je odlučio da me ukloni sa jedne od društvenih mreža i prekine svaki kontakt sa mnom.
Poznato je da se uglavnom više muškarci javljaju devojkama putem društvenih mreža, pa sam tom prilikom potražila muške sagovornike kako bih saznala da li su imali više sreće u pronalaženju srodne duše preko interneta. Sagovornik je bio otvoren za saradnju te je naveo da ga kod devojaka uglavnom privlači plava kosa i plave oči što ga je i privuklo kod jedne devojke i dodao još:
– Znali smo se iz viđenja, ali smo komunikaciju započeli preko instagrama gde smo imali dosta zajedničkih tema. Moje mišljenje o njoj se menja kada smo se upoznali uživo, shvatio sam da iako imam osećanja prema njoj ne mogu olako da pređem preko njenog ponašanja pa smo ostali samo prijatelji.
„Društvene mreže nam otkrivaju svet raznolikosti i različitosti, u tome leži potencijalna vrednost. Potrebno je da razvijemo kritičku svest i da sadržaju koji je plasiran na društvenim mrežama pristupimo kroz prizmu preispitivanja, a ne pukog prihvatanja. Savremeno društvo nameće brz tempo života, instant zadovoljstva i instant prijateljstva i veze koje se uspostavljaju i prekidaju jednim klikom“ – upozorava Marijana Lazić.
Na klik od tebe: Na koji način mladi shvataju upoznavanje preko interneta?
Iskustva mojih sagovornika otvorila su nova pitanja o večitim nedoumicama kada je upoznavanje preko intereneta u pitanju. Kako bih došla do odgovora na ova pitanja, sprovela sam anketu preko društvenih mreža gde su mladi iznosili svoje mišljenje o tome kako i na koji način dopiru do drugih ljudi na društvenim mrežama i koliko su društvene mreže uopšte merodavne za upoznavanje. Dvadeset ispitanika je pristalo da iznesu svoje mišljenje na ovu temu.
Šta vam je presudno da nekoj osobi pošaljete zahtev za prijateljstvo na nekoj društvenoj mreži?
– Uglavnom pošaljem zahtev osobi koju znam ili ako mi se neko svidi pa želim bolje da ga upoznam.
Na pitanje šta vam je presudno u tome da vam neko postane odbojan na društvenim mrežama većina sagovornika je dala sličan odgovor:
– Ako se dopisujemo onda će me verovatno odbiti njegovo ponašanje, ali ako je reč o tome kako plasira sebe na društvenim mrežama onda bi mi bio odbojan kad bi postavljao nešto neumesno, nešto što estetski nije lepo za oko.
Ako osoba sa kojom se dopisujete nema privlačne fotografije na profilu i ne vodi računa o samom izgledu profila, da li vas to automatski odbija od te osobe ili želite da ga upoznate uživo i shvatite kakav je zapravo? Na ovo pitanje su uglavnom svi odgovorili da im ne smeta neuredan profil osobe sa kojom se dopisuju, a jedna sagovornica je istakla sledeće:
– Na društvenim mrežama ne postoji idealan tip, svi se trude da predstave sebe u što boljem svetlu, a mali broj zapravo zna ko su oni zapravo iza savršenih instagram objava.
Ovo pitanje upotpunila je i psihološkinja Lazić: „Veliki deo aktivnosti na društvenim mrežama mladi provode prateći profile poznatih ljudi koji nose skupu garderobu, putuju na egzotične destinacije i žive stilom života koji je većini mladih nedostižan, a postavlja im se kao standard kome treba da teže.
Kada uzmemo u obzir koliko vremena i novca, kao i podrške raznih profesionalaca, poznate ličnosti investiraju u fotografije i snimke koje plasiraju na društvene mreže nije teško zaključiti u kojoj meri poređenje sa idealnim životima drugih ljudi dovodi do osećaja neadekvatnosti, nezadovoljstva i niskog samopouzdanja mladih“.
Šta smatrate iskrenijim, upoznavanje preko instagrama ili upoznavanje uživo?
Na ovo pitanje su sagovornici istakli da upoznavanje preko interneta nikada ne može biti isto kao upoznavanje uživo, dok su pojedini tvrdili da su ljudi opušteniji preko društvenih mreža, drugi su tvrdili da je upoznavanje najiskrenije upravo uživo. Takođe, nisam mogla da izostavim večitu polemiku ko treba da napravi prvi korak u stupanju u kontakt sa drugom osobom. Odgovori su bili podeljeni.
Od dvadeset ispitanika, sedamnaest je potvrdilo da se u najvećoj meri muškarci prvi javljaju preko društvenih mreža, dok je jedan ispitanik istakao da i muškarci i žene podjednako čine prvi krak u upoznavanju.
Sedamnaest ispitanika se složilo da i devojke mogu prve da se jave, tri ispitanika su tvrdila da samo muškarci moraju prvi da se jave, dok je jedna sagovornica dodala da samim činom prvog koraka u stupanju u kontakt muškarac pokazuje koliki je džentlamen.
Mali broj ispitanika je istakao da su nekada imali napravljen profil na pravim aplikacijama za upoznavanje i to samo iz za
bave, a ne da bi nekoga stvarno upoznali. Uglavnom su se svi ispitanici složili da mladi najviše upoznaju ljude preko instagrama.
Marijana je upotpunila ovu temu ističući svoje stručno mišljenje i savet za mlade:
„Važno je da mladi budu u kontaktu sa svojim vrlinama, vrednostima, željama i ambicijama, prateći sebe, svoje potrebe i standarde, a ne standarde drugih ljudi. Uvek će biti onih koji su od nas po nečemu bolji i onih koji su u nekim oblastima manje uspešniji od nas. Važnu ulogu u životu mladih imaju i roditelji koji u velikoj meri utiču na njih i zato je njihova uloga u tom dobu ključna, jer imaju priliku da detetu pomognu da napravi distinkciju između realnog i virtuelnog života i između idealnog i autentičnog načina življenja. Takođe, važnu ulogu ima i školaska edukacija mladih na temu internet sigurnosti koja je od krucijalnog značaja u ovom domenu“.
Sagledavši iskustva sagovornika i rezultate ankete, dolazimo do zaključka u tekstu Na klik od tebe… da je najbolje izaći napolje i potražiti srodnu dušu jer ćete jedino tako dobiti perfektnu sliku stvarnosti bez upotrebe filtera sa ulepšavanje.
Autorka: Kristina Stevanović
“Projekat se realizuje u okviru Programa malih medijskih grantova koji finansira Ambasada SAD a administrira Media i Reform Centar Niš. Stavovi, mišljenja i zaključci izneseni u projektu nužno ne izražavaju stavove MRCN i Ambasade SAD već isključivo autora.“
I tekst Na klik od tebe… kao i prethodni Zaboravljeno lice naicionalne umetnosti je nastao u okviru projekta „Generacija ZED u lokalnim medijima“, na jednoj od novinarskih radionica „Lokal presa“, čiji je cilj da doprinese većoj zastupljenosti mladih u kreiranju medijskih sadržaja i u isto vreme pomogne lokalnim medijima da dopru do mlađe publike, većoj zastupljenosti mladih u kreiranju medijskih sadržaja i većoj otvorenosti lokalnih medija za inicijative i teme zanimljive mladima, pre svega preko društvenih mreža kao glavnih komunikacionih kanala koje mladi koriste.
Tu su i tekstovi mladih o putovanjima i razmeni, pa o osamostaljivanju i studiranju u inostranstvu iz serijala „Generacija ZED u lokalnim medijima“, a tu je i tekst UžiceMedia o Njujorku, ali i radu naših studenata preko leta u nekim od mesta u SAD.
Pored ovog teksta u kome se govori o putovanju mladih pogledajte i tekstove UžiceMedia o uspešnim mladima ljudima iz Užica, Jana Ćirović i Lazar Kostić, ali i tekst o mladima i interesovanju za muzeje.
A uostalom tu su i drugi putopisi i reportaže sa portala Užicemedia, pa možda nađete još neku ideju za putovanje.