Od ukupnog broja novinara u 724 medija zaposleno je oko 40 odsto, a 60 procenata su honorarno angažovani. Snimatelji, tonci, montažeri, radnici u marketingu i administraciji u većoj meri su zaposleni, odnosno 60 odsto ima stalni radni odnos.

U istraživanju sprovedenom od jula prošle do kraja juna ove godine, UNS je utvrdio da je u 724 medija, koji su odgovorili na anketu o broju zaposlenih i honorarnih saradnika, angažovano 5.294 novinara i medijskih radnika.

U ovim medijima ugovor o radu ima 2.809 novinara i medijskih radnika, dok je  honorarnih saradnika 2.485.

U 562 medija, od 794 koji nisu odgovorili koliko imaju angažovanih novinara i medijskih radnika, UNS je uvidom u finansijske izveštaje njihovih izdavača utvrdio da ih ima 8.354. Međutim, ovaj broj obuhvata sve zaposlene u izdavačima medijima koji se osim medijskih, bave i drugim poslovima. U preostalih 232 izdavača, prema finansijskim izveštajima, nema zaposlenih.

UNS je utvrdio da od 8.354 zaposlenih u velikim medijskim kućama kao što su Radio-televizija Srbije, Radio-televizija Vojvodine, Pink, Politika, Novosti, Ringireg Aksel Springer, Prva, Mađar So, Studio B i B92 radi ukupno 6.683 osoba.

Od 2.149 medija koji se nalaze u Registru medija u Srbiji je 1.518 aktivno, dok su izdavači 514 medija ugašeni ili im je istekla dozvola za emitovanje. Pred gašenjem je još 58 medija čiji su izdavači u stečaju ili likvidaciji, a privremeno je neaktivno 59.

Od 1.518 aktivnih medija 1.200 registrovano je u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i medijima, dok se 318  medija nije preregistrovalo, iako su bili u obavezi da to urade u roku od šest meseci od usvajanja zakona u avgustu 2014. godine.

Mediji sa jednim zaposlenim

Prema istraživanju UNS-a, u 37 od 724 medija radi samo jedna osoba. U 22 medija jedini radnik je u radnom odnosu, a u 15 je honorarac.

Od 724 medija koji su odgovorili na anketu, najviše, 346, imaju od šest do 20 zaposlenih. Ukupan broj zaposlenih i honoraraca u ovim medijima je 2.480.

U medijima manje novinara sa stalnim poslom, više honoraraca

U pomenutih 724 medija, 39 odsto novinara je zaposleno, dok su 61 procenat honorarni saradnici.

Snimatelji, tonci, montažeri, kao i angažovani u marketingu i na administrativnim poslovima u većoj meri su zaposleni (60 odsto), u odnosu na novinare (40 odsto).

Najviše medija u vlasništvu privrednih društva

Od 724 anketirana medija, najviše ih je u vlasništvu privrednih društava, ukupno 410.

U vlasništvu udruženja građana i nevladinih organizacija je 156 medija, preduzetnici su vlasnici 136, a političke stranke, crkve i nacionalni saveti nacionalnih manjina, kao posredni vlasnici, imaju 22 medija.

UNS je utvrdio da mediji u vlasništvu privrednih društava imaju više zaposlenih po ugovoru o radu, nego honorarnih saradnika. Suprotno, mediji preduzetnika i udruženja građana imaju više honoraraca, od zaposlenih, navodi Udruženje novinara Srbije (UNS).

O unapređenju radnih uslova novinara, po preporuci Povelje Evropske federacije, pisali smo ranije u tekstu koji je na linku Užicemedia.

- Advertisement -