Stara vozila u Srbiji najčešće su kupovali građani tokom 2023. godine, a uvezeno je preko 132.000 polovnjaka, podaci su portala „Polovni automobili“. Preko 40 odsto vozila proizvedeno od 2007. do 2011. godine.
Srbija je u 2023. uvezla više od 132.000 polovnih automobila, što znači da je prodaja opala za skoro tri odsto u odnosu na 2022. godinu, izjavio je portparol portala „Polovni automobili“ Petar Veličković.
On je dodao da je nastavljen trend pada prodaje polovnih vozila, a da je geopolitička situacija je glavni razlog. Krajem prošle godine desio se još jedan ratni sukob, uz već postojeći u Ukrajini. U mnogim državama je to napravilo ozbiljne posledice inflaciju, nestabilnost cena i troškova života. Pored toga, kako je reako, značajno je to što su tokom jeseni porasli troškovi uvoza polovnih automobila u Srbiju.
– Postoji određena procedura koja mora da se uradi da bi automobil mogao da bude registrovan i prođe tehnički pregled, a cena toga je skočila sa 7.000 na 12.000 dinara. Ujedno, država je našla način da naplaćuje ekološku taksu za automobile iz uvoza. I kada se sve to sabere, trošak po automobilu je porastao između 200 i 300 evra, a kada uračunamo troškove transporta i više,- navodi Veličković.
Prema njegovim očekivanjima tržište bi tokom 2024. godine trebalo da se stabilizuje, pod uslovom da se smiri inflacija, troškovi života i odnosi velikih sila.
Gotovo polovina kupljenih vozila proizvedena od 2007. do 2011. godine
Tokom 2023. najčešće kupovali su stara vozila u Srbiji su kupovali građani i to ona koja su proizvedena između 2007. i 2011. godine, (oko 43 odsto), a preovladavali su automobili sa dizel-motorom (64,5 odsto).
– To su preslikani podaci iz 2022. godine. Mi smo okrenuti polovnjacima koji su stari više od deset godina i imaju euro 3 ili 4 normu. Bilo je najava da će od 1. januara ta vozila ukinuti, ali do toga još nije došlo.
Ako se to dogodi, ostaćemo bez značajnog dela tržišta polovnih vozila iz uvoza, naveo je Veličković, uz napomenu da će slična vozila koja su već registrovana i voze se u Srbiji moći nesmetano da se prodaju, piše Fonet.
Volkswagen Golf kralj zapadne Srbije
Po statistikama u zapadanoj Srbiji se najčešće vozi Golf 2. Dok se u svetu uvode automobili sa električnim pogonom i sa motorima potrošnje ispod tri litre na 100 pređenih kilometara, u Srbiji su i dalje omiljeni pojedini modeli koji su vrlo karakteristični za određena područja.
U jednom od naših prethodnih tekstova govorili samo o omiljenim modelima automobila u ovom delu Srbije, gde je Volkswagen Golf kralj zapadne Srbije, dok je Fiat Punto pristupačan svima. Nekada je to bila fića, a sada ih samo ponekad vidimo, ovično kada su fićijade.
Dodajmo da je Vlada Srbije usvojila Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih vozila na električni pogon, a Ministarstvo zaštite životne sredine za ovu namenu opredelilo je 170 miliona dinara.
Pravo na subvenciju mogu da ostvare fizička lica, preduzetnici i pravna lica, a zahtevi se podnose ministarstvu zaključno sa 31. oktobrom tekuće godine.
Pogledajte i druge tekstove iz oblasti društva, putopise i reportaže sa stranice Užicemedia.