Znate li ko su idoli mladih na Balkanu, gde se tradicija meša sa savremenim tokovim? Gde su uzori često bili porodični heroji, sportisti i umetnici, današnji uzori mladima su raznolikiji, ali i kontradiktorniji.

U ovom tekstu istražićemo šta znači biti idol u 21. veku, ko su danas istinske zvezde među tinejdžerima i studentima, ali i zašto je važno razgovarati o vrednostima koje te javne ličnosti prenose.

Znate li ko su idoli mladih na Balkanu Na Instagramu se ne meri veličina karaktera

U razgovorima sa mladima širom Balkana, često ćete čuti ista imena: influenseri, YouTube zvezde, TikTok kreatori. Njihove objave imaju milione pregleda, njihovi outfiti se kopiraju, njihova mišljenja postaju deo svakodnevnog vokabulara generacije Z. Ali, postavlja se pitanje – da li popularnost znači i kvalitet?

Iako je razumljivo da mladi traže uzore među onima koji su im dostupni i prisutni, ne bi trebalo zaboraviti i na one uzore koji možda nisu uvek u trendu, ali čija dela imaju težinu i dugoročan uticaj. Jedan od takvih primera je teniska legenda čija priča inspiriše širom sveta, pa i na Balkanu. Kada je u pitanju Rodžer Federer biografija i trofeji koje je on sakupio tokom godina govore o tome koliko je on zapravo postigao.

Federerova priča podseća da popularnost može doći i bez skandala, drame i lažnih kontroverzi. To je uzor koji nije zaboravio da se klanja protivniku, koji je na terenu bio neumoljiv, a van njega – gospodin. Mladima danas nedostaje takvih primera – onih koji ostavljaju trag ne samo zbog svojih rezultata, već i zbog svoje ljudskosti.

Šta zapravo traže mladi u svojim idolima?

Odgovor na pitanje „ko su današnji idoli?“ ne leži samo u brojkama pratilaca ili broju pretraga na Googlu. Da bismo razumeli ko su zaista uzori mladih, moramo razumeti šta to mladi zapravo traže. A ono što većina njih ističe jesu: autentičnost, istrajnost, sloboda izražavanja i – paradoksalno – “relatabilnost”, odnosno mogućnost da se poistovete sa osobom koju prate.

Upravo zbog toga, neka od najpoznatijih imena u regionu su ljudi koji nisu nužno najbogatiji ili najlepši, već oni koji se ne libe da pokažu ranjivost, da podele svoje greške, padove i sumnje. Mladi danas žele da vide da i njihovi idoli imaju svoje borbe, jer se tako osećaju manje usamljeno u sopstvenim izazovima.

Ipak, tu leži i opasnost – jer ne postoji jasan filter koji razdvaja one koji dele sadržaj sa svrhom od onih koji samo jure pažnju. Upravo zato je važno ukazivati i na one primere koji ne osvajaju srca viralanim izazovima, već su osvojili svet upornošću, radom i istinskim vrednostima. Primeri poput Federerove karijere, koja traje više od dve decenije, služe kao kontrapunkt brzom i prolaznom svetu društvenih mreža.

Znate li ko su idoli mladih na Balkanu Da li su sportisti i umetnici i dalje inspiracija?

Sportisti su oduvek imali posebno mesto među idolima mladih – i to s razlogom. Oni simbolizuju borbu, disciplinu, timski duh i često dolaze iz skromnih sredina, što dodatno povećava identifikaciju sa njima. Međutim, danas su i sportisti postali deo šou-biznisa. Više nije dovoljno biti dobar na terenu – moraš biti i medijski prisutan, zanimljiv, “marketabilan”.

Umetnici, s druge strane, ulaze u živote mladih kroz muziku, filmove i serije. I dok su nekada uzori dolazili iz pozorišta, književnosti i ozbiljne muzike, danas su to uglavnom reperi, treperi i pop zvezde koje diktiraju stil i način izražavanja. To nije nužno loše – važno je samo postaviti pitanje šta se poručuje kroz njihovu umetnost.

Ako se kroz stihove promovišu agresija, materijalizam i površni odnosi, onda takvi idoli oblikuju generaciju koja veruje da je to jedini način da se bude viđen i voljen. Nasuprot tome, sportisti koji ostaju dosledni, koji pomažu zajednici, koji u pobedi ne gube kompas – to su priče koje mladima ostaju urezane. I da, one možda nisu najglasnije na TikToku, ali ih se sećamo zauvek.

Da li je moć influensera prolazni trend ili nova norma?

Nema sumnje da su influenseri danas centralna figura u životima mladih. Oni su bliski, dostupni, “na storiju svakog dana” – što ih čini idealnim kandidatom za ulogu idola. Ali, ono što se često zaboravlja jeste da influenseri imaju odgovornost, čak i kada je ne žele.

Veliki deo sadržaja koji mladi konzumiraju dolazi upravo od influensera koji nisu stručnjaci, nemaju proveren sadržaj i neretko promovišu proizvode ili ideje bez ikakve provere. Pritom, mladi često im veruju više nego roditeljima, nastavnicima ili lekarima. I tu dolazimo do suštine problema – ko danas zapravo edukuje mlade i ko oblikuje njihove stavove?

Devojčice i tik tok (Foto: Pexels)

Zato je važno prepoznati i one influensere koji svoju platformu koriste pametno. Oni koji govore o mentalnom zdravlju, obrazovanju, socijalnim temama. Takvi pojedinci mogu zaista biti uzori – ne zbog broja pregleda, već zbog toga što podstiču razmišljanje, diskusiju i promenu. Oni možda nisu najpopularniji, ali su najpotrebniji.

Kako roditelji, nastavnici i mediji mogu pomoći?

Roditelji često ne znaju ko su idoli njihove dece. Nastavnici nemaju vremena da razgovaraju o popularnoj kulturi, a mediji retko prave razliku između senzacije i vrednosti. I tako, mladi ostaju prepušteni algoritmima koji im nude ono što je popularno, ne ono što je dobro.

Zato je ključno da svi zajedno – porodica, obrazovni sistem i mediji – učestvuju u razgovoru o idolima. Nema svrhe zabranjivati TikTok, ali ima smisla naučiti mlade kako da prepoznaju manipulaciju, površnost i lažni sjaj. Ima smisla pričati o uzorima koji su zadržali integritet u svetu koji ga olako gubi.

Takođe, važno je promovisati sadržaj koji inspiriše. Intervjui sa ljudima koji su uspeli bez prečica, analize karijera poput one Rodžera Federera, priče o umetnicima koji ne pristaju na kompromise – sve su to načini da se ponudi alternativa. Mladi ne traže savršene uzore. Traže ljude koji su autentični, dosledni i koji imaju nešto da kažu.

Svet se menja, a sa njim i kriterijumi za ono što nazivamo idolom. Na Balkanu, gde su društvene promene često burne, a generacije se brzo smenjuju, važno je više nego ikad postaviti pitanje: kome poveravamo pažnju naše dece? Ko su ljudi koje slede, slušaju i pokušavaju da im budu slični?

Ne možemo kontrolisati sve što mladi gledaju, ali možemo biti tu da razgovaramo, da im pokažemo i druge primere – one koji se ne vrte u For You feedu, ali čije vrednosti ostaju zauvek.

Za još informacija, reportažapratite naš sajt i društvene mreže Facebook i Instagram!

- Advertisement -