Operateri će morati da izmene opšte uslove poslovanja, pošto više neće moći za prevremeni raskid ugovora korisnicima da naplaćuju penale. Ovo se odnosi na kablovske i internet provajdere u Srbiji.
Prema nedavno donetom rešenju Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija dosadašnja praksa na koju su se često žalili građani, bila je prema Zakonu o zaštiti potrošača nepravična.
Korisnici, koji su raskidali ugovore sa operaterima, iz bilo kog razloga, do sada su morali da plate preostale rate iako im usluge nisu isporučene. Tako se dešavalo da je neko, ko je posle dva meseca od potpisivanja dvogodišnjeg ugovora, odlučio da promeni operatera, bio u obavezi da plati čak 22 preostale mesečne pretplate.
Osim što su na ovaj način korisnici praktično kažnjavani, operateri su pokušavali tako da ih vežu za sebe.
Jasno je da je mnogim korisnicima bilo lakše da budu nezadovoljni uslugom i čekaju istek ugovora, nego da idu kod drugog operatera, a prethodnom plate pozamašnu sumu zbog prevremenog raskida ugovora.
Korisnici bi trebalo pri raskidu da biraju šta njima više odgovara, a ne da budu uslovljeni.
Operateri su tokom potpisivanja ugovora sa korisnicima recimo davali popuste na internet, pa je on uz ugovornu obavezu, na primer, koštao 500, a bez ugovora 700 dinara mesečno.
– Pravično bi bilo da korisnik koji želi da raskine ugovor, posle dva meseca od potpisivanja sa operaterom, plati samo razliku u toj ceni, jer mu je ona snižena upravo zbog ugovornog odnosa od dve godine. U slučaju da želi da raskine ugovor posle 20 meseci potrošaču je povoljnije da sačeka da obaveza istekne nego da retroaktivno plati tu razliku u ceni interneta, pojašnjavaju iz Ministarstva trgovine.
Prema podacima neki operateri su promenili opšte uslove, neki najavljuju da će to učiniti do kraja leta, ali je suština u tome da će od trenutka stupanja na snagu novih opštih uslova svi vlasnici ugovora, bez obzira kada su potpisani, biti u istom položaju.
U ministarstvu ne veruju da će ova promena teći tako lako. Pojedini operateri imaju iste opšte uslove za sve usluge, a drugi različite uslove za svaku pojedinačnu uslugu. To bi značilo da ministarstvo mora da donosi nova rešenja za svaku od tih usluga, a to bi dodatno otežalo situaciju, piše Politika.
Po Zakonu o elektronskim komunikacijama, oni posle promene opštih uslova imaju rok od 30 dana da počnu da ih primenjuju.
Ministarstvo je utvrdilo da se primenom sporne odredbe Opštih uslova stvara značajna nesrazmera u pravima i obavezama ugovornih strana, kao i opterećenje na štetu potrošača, naročito polazeći od načela jednakosti davanja propisanog članom 15. Zakona o obligacionim odnosima, koji kaže da u zasnivanju dvostranih ugovora strane polaze od načela jednake vrednosti uzajamnih davanja.