Svi užički prioriteti se godinama grade, daju se obećanja, rokovi pomeraju. Većina prioritetnih kapitalnih objekta su vezani za ekologiju, prekomerno zagađenje, buku.
Zato na početku nekoliko podataka o aerozagađenju. Kao grad smo visoko na lestvici kada je u pitanju prekoračenje graničnih dnevnih vrednosti PM-10 od 50 mikrograma po kubnom metru.
Po raspoloživim podacima Popovac je na vrhu liste, sa 68 dana u kojima su prekoračene ove granice, zatim sledi grupa gradova među kojima je i Užice. Tu su još Novi Pazar, Valjevo, Leštane, Kosjerić, Šabac, Mladenovac, Obrenovac, Novi Beograd, Zemun, Borča, Smederevo, Kraljevo, Niš, Veliki Crljeni. Slični podaci su i u gradovima u regionu.
Nismo dakle, među gradovima na Balkanu poput Novog Pazara, Sarajeva i Zenice sa najvećom koncentracijama PM-2,5 čestica, samim tim i u Evropskoj uniji, ali smo visoko kotirani. Uostalom, Užičani znaju kako se diše u gradu na Đetinji tokom zime.
Svi užički prioriteti – Regionalna deponija „Duboko“
Većina sa kojima sam pričala kaže da nam je samo ovo sa požarom na deponiji nedostajalo, jer smo i inače po pitanju aerozagađenja problematičan grad.
Tako je zbog kompletne situacije užički prioritet broj jedan Regionalna deponija „Duboko“, izbio u prvi plan, nakon požara ovog maja. Gašen je dvadesetak dana, i ugašen, ali su ostali brojni problemi. Nastavljeni su protesti, građani upozoravaju na posledice po život ljudi, životnu sredinu, na opasnost od zagađenja zemljišta, vode, vazduha.
Zbog ekološke katastrofe izazvane požarom na deponiji, u utorak veče, je održan četvrti protest Inicijative „Da (ne) dišemo Duboko“, uz poruku da nema više protesta u centru Užica, već da predstoje blokade.
Učesnici protesta su blokirali magistralni put prema Zlatiboru kod Ložioničkog mosta u Užicu i katkotrajano zaustavili saobraćaj. Najavljeni su dalji koraci, a među njima i blokada deponije „Duboko“ čije se zatvaranje zahteva.
Dok učesnici protesta traže zatvaranje deponije nadležni najavljuju „najsavremeniji centar za upravljanje otpadom i to je cilj koji ćemo uz ovu snažnu podršku države i poverenje građana Užica i ostvariti“- izjavila je nedavno gradonačelnica Užica dr Jelena Raković Radivojević.
Sekretarka Ministarstva zaštite životne Ivana Jokić prilikom boravka u Užicu se zahvalila svima koji su učestovali na gašenju požara, građanima na strpljenju i najavila radove na delu deponije koji je goreo.
– Uradiće se mere zaštite zemljišta, izgradiće se nova sanitarna kaseta i moderno postrojenje koje će obezbediti prečišćavanje otpadnih voda i sakupljanje i tretman biomase.
Biće to jedan od modernih regionalnih centara i jedno zaista savremeno postrojenje izrađeno po najvišim standardima. Opsluživaće potrebe oko 320 hiljada građana. Jedino tako rešićemo ove probleme, koji će biti prošlost za Užičane i sve ostale opštine i gradove, – kazala je Jokić u Užicu.
Svi užički prioriteti – Obilaznica oko Užica
Projekat koji liči na onaj iz pesme o gradnji Skadra na Bojani, koji je mnogo puta najavljivan, radovi počinjali, izvođena mehanizacija, za slikanje i izjave, pa obustavljan. I svi se nadaju da će obilaznica biti urađena zbog rasterećenja saobraćaja kroz grad, smanjenja buke, ekloških razloga.
Gradnja je u toku, koštaće oko 30 miliona evra, ali nikako da se kaže kada će tačno biti privedeni kraju radovi. Obećavali su završetak obilaznice svi resorni ministri unazad da ne preterujem decenijama. Ni sama ne znam koliko sam puta bila na delu trase gde se najavljivao početak radova, niti se sećam imena svih ministara uključujući i Velju Ilića koji su dolazili u Užice i obećavali.
Učinio je to i Tomislav Momirović juna 2021. godine i tada obećao završetak radova za dve godine. „Budite sigurni da ćemo ovu obilaznicu završtiti u naredne dve godine do septembra“, rekao je tada ministar i obećao da ovo više neće biti tema, da kamioni više neće prolaziti kroz Užice, da će to doprineti da bude čistiji vazduh, da će značajno rasteretiti grad, ali i ovaj deo zapadne Srbije.
Tada je izneo i podatke da je dužina planirane obilaznice oko 4,85 kilometara i da od značajnijih objekata obuhvata denivelisano ukrštanje sa putem Užice – Zlatibor i most preko reke Đetinje dužine oko 252 metra. Vrednost radova tada je procenjena na oko 22 miliona evra.
Nakon ovoga sledi izjava, u avgustu iste godine, predsednika Srbije Aleksandra Vučića, prilikom posete Užicu, kada je rekao da je doneta odluka da se gradi obilaznica koja će koštati oko 30 miliona evra.
Kada je reč o obilaznici pisali smo u martu 2022. godine, navljajući po ko zna koji put da se ova stara priča, konačno pomera sa mrtve tačke, te da je pred realizacijom, da če se graditi se nešto manje od pet kilometara, četiri mosta od kojih je najveći na Đetinji od 250 m, zahtevan za gradnju.
Ugovor je potpisan, a obezbeđeno je blizu 30 miliona evra. U novembru 2023. su počeli decenijama isčekivani radovi na obilaznici, tada je užička gradonačelnica dr Jelena Raković Radivojević potvrdila da je izgrađen kamp za radnike u Voilujcu, da je na gradilištu dosta ljudstva i mehanizacije, da su urađeni pristupni putevi.
– Teretni saobraćaj biće izmešten iz grada, bezbednost svih biće povećana, a poboljšaće se stanje u vezi sa aerozagađenjem. Biće izgrađen novi most preko reke Đetinje povezujući stari magistralni put sa naseljem Sinjevac, a u planu je izgradnja još sedam mostova na obilaznici i biće u perspektivi povezana sa tunelom ispod Kadinjače i putem prema Republici Srpskoj.
Tunel ispod Kadinjače
Do sada je više puta najavljivana i izgradnja tunela ispod Kadinjače, gde bi se put od Užica do Bajine Bašte, koji je u poprilično lošem stanju, skratio za nekih šest kilometara.
Ministarstvo zaštite životne sredine dalo je saglasnost na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu projekta izgradnje tunela ispod Kadinjače, pisala je eKapija u martu 2023. godine.
Investicija u gradnju budućeg tunela dugog 1.350 metara iznosi 60 miliona EUR i prema poslednjim najavama završetak se očekuje 2025. godine. Radove će izvoditi kineska kompanija POWERCHINA, koji su već uradili kamp u Volujcu.
I tako je još 2021. godine najavljeno, pri potisivanjem ugovora o izgradnji tunela „Kadinjača“ da će višedecenijski san meštana bajinobaštanskog i užičkog kraja o boljoj povezanosti biti ostvaren u 2025. godini.
Tunel će proći ispod prevoja Kadinjača, na kome se međe Užice i Bajina Bašta, na ovoj relaciji putovaće se duplo kraće nego sada, od zanačaja je za Užice, Bajinu Baštu, zapadnu Srbiju i Podrinje, pa i za istočni deo Republike Srpske, pisao je „Blic“.
Čekamo i završetak autoputa Preljina Požega
Iako je Užice autoput zaobišao radujemo se i završetku deonice Preljina-Požega. Po najavama odgovornih deonica je već trebala biti gotova, ali je tokom 2023. godine Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture objavilo obaveštenje o izmeni ugovora za nadzor nad izvođenjem radova na izgradnji autoputa E-763, deonica.
Oni su tada naveli da je neophodan dodatni period angažovanja od 16 meseci jer radovi nad kojima se vrši stručni nadzor nisu završeni u predviđenom roku. Povećana je i cena posla, sa 966,8 miliona, na 1,4 milijarde dinara.
Podsetimo, radovi na deonici Preljina-Požega, prema ugovoru sa izvođačem radova kineskom kompanijom, trebalo bi da budu završeni do kraja 2023. godine.
To je ponovio i resorni ministar Goran Vesić prilikom obilaska radova na gradnji tunela Laz na ovoj deonici. Prema njegovim rečima, tunelske cevi trebalo da budu probijena do kraja aprila.
– Probijanje drugog tunela na trasi, Munjino brdo, očekuje se do kraja godinе, kako bi kineski partneri pokušali da ispunе ono što smo sе dogovorili, da sе do kraja godinе završi ova dеonica autoputa, – rеkao tada jе Vеsić, a preneo Ozonpres.
Naravno, nisu to svi užički prioriteti, već najznačajniji kapitalni projekti, koje godinama čekamo. Čekamo i autpout prema Bosni. Građani Užica traže i rešavanje niza problema vezanih za oblast urbanizma, klizišta, kotlarnice, izgradnju putnih pravaca, vodovoda, kanalizacije…
Pogledajte i druge tekstove iz oblasti društva, putopise i reportaže sa stranice Užicemedia.