Prvoklasni voćni sokovi, posebno od jabuke čiji je sastav gotovo organski, jer je na ambalaži samo nedostajao žig. Marmelada koja je bila nezaobilazni deo doručka u brojnim hotelima, posebno primorja nekadašnje Jugoslavije i kantina  Jugoslovenske narodne armije. Gulaš iz fabrike koja je kao retko koja tog tipa u bivšoj zemlji imala završen tehnološki proces od sirovine do gotovog proizvoda, od klanice do konzerve uz najsavremeniju opremu.

Bila je to „Budimka“, fabrika za preradu voća, povrća i mesa koja je nastala na idealnom mestu okružena prvoklasnom sirovinom koja je seljacima obezbeđivala pre svega otkup jabuke, a radnicima pristojnu zaradu i egzistenciju na stotine porodica.

Danas je „Budimka“ uspavani gigant na površini od 30 hektara i sto hiljada kvadratnih metara poslovnog prostora. Nažalost, nisu je mimoišle sve muke tranzicije uprkos pokušajima da se proizvodnja oživi pre sedam-osam godina na radost pre svega kupaca njenih proizvoda koji su  za kratko uživali u proverenom ukusu soka od jabuke  i kada ga je nestalo u maloprodaji od rođaka i prijatelja pred obustavu proizvodnje naručivali da im ga ukoliko pronađu u Požegi ponesu u Beograd.

Prvi „Jabuka fest“ čiji je cilj da se ponovo skrene pažnja na nasušnu potrebu aktiviranja „Budimke“ održan je krajem septembra. Najviše su mu se obradovali proizvođači jabuke iz Arilja, Požege, Kosjerića kojima godinama unazad nedostaje otkup koji je nekada obezbeđivao centar prerađivačke industrije voća u zapadnoj Srbiji. Pokrovitelj manifestacije bila je Opštine Požega, a organizator ovdašnja Turistička organizacija.

Na požeškom trgu u blizini spomenika knjazu Milošu na jesenjem danu posetioce su sačekale suncem okupane starinske sorte jabuke budimke, kolačare, kožare i nove zlatnog delišesa, ajdareda, greni smita… Tridesetak izlagača nije trebalo pitati šta bi za njih značilo ponovno otvaranje fabrike, jer godinama unazad organizovan otkup stoji, a čitav kraj trpi ekonomsku štetu.

Požega ima dugu tradiciju u prizvodnji i preradi jabuka, što svedoči i članak iz„Politike“ iz 1938. gde je zabeleženo da je u to vreme izvezeno 3000 vagona jabuke, a primat je tada imala autohtona sorta jabuke budimka, po kojoj je nešto kasnije i fabrika u Požegi dobila ime, podseća Danijela Milosavljević koja je na čelu Turističke  organizacije Požega, inicijatora manifestacije „Jabuka fest“od koje se u budućnosti mnogo očekuje.

– Postojalo je dovoljno razloga da se smo se odlučili da jednu ovakvu manifestaciju organizujemo u našoj opštini. Cilj manifestacije jeste da se probudi svest o potrebi aktiviranja pogona „Budimke“, koja je bila najveći preradjivački gigant u Jugoslaviji. Ulažu se veliki napori, kako na lokalnom tako i na državnom nivou da se ponovo probudi i opet počne sa radom i tako probudimo uspavani gigant – kaže Milosavljević. Ona dodaje  da su započetak želeli da povežu poljoprivrednike  koji se bave gajenjem jabuke sa prerađivačima.

Predsednik opštine Milan Božić poručio je na svečanosti otvaranja prvog „Jabuka festa“ da je posle više decenija došlo vreme jabuke i izrazio očekivanje da će se proizvodnja jabuke vratiti na stare količine po čemu je čitav požeški kraj preopoznatljiv. Državni sekretar u Ministarstvu poljoprivrede Željko Radošević rekao je tom prilikom da je najvažnije  da su razrešeni imovinsko pravni odnosi i da je u pogledu „Budimke“ ostalo nerešeno još nekoliko pitanja oko restitucije.

– Tim Ministarstva poljoprivrede aktivno je uključen u oživljavanje „Budimke“i uskoro se očekuje javni poziv za prodaju. Posebno raduje što je oko dvadesetak ozbiljnih kompanija, kako domaćih tako i stranih zainteresovano za kupovinu  što je pokazatelj da će „Budimka“ naći novog vlasnika i strateškog partnera – zaključio je govoreći na „Jabuka festu“ Radošević.

A na festivalu je bila izložena široka lepeza proizvoda od jabuke – pita, džemova, sušene jabuke, sokova, rakija, jabukovo sirće i mnogih drugih proizvoda.

– Ono što posebno raduje jeste da smo već prve godine održavanja festivala imali veliku zainteresovanost izlagača, kako iz Požege, tako i gradova iz naše okoline, poput Arilja i Kosjerića. Nadamo se da ćemo svake naredne godine imati sve veću posećenost, što i jeste jedan od dugoročnih ciljeva, da upravo kroz manifestacioni turizam povećamo broj turista u našem gradu. Ove godine manifestacija je bila revijalnog tipa, a već naredne plan je da preraste u manifestaciju takmičarskog tipa. Verujem da ćemo naredne godine imati kako veći broj učesnika, tako i veći broj posetilaca na drugom „Jabuka festu“ – kaže Danijela Milosavljević iz Turističke organzacije Požega koja se na prvom festu svojski pobrinula da pored namenskih izložbenih štandova i prostora posetioci imaju priliku da uživaju u ukusima i mirisima domaćih prozvoda od jabuke uz bogat kulturno-umetnički program.

- Advertisement -