Na današnjoj konferenciji najavljen je 24. Jugoslovenski pozorišni festival „Bez prevoda“ koji se tradicionalno održava u novembru u Užicu, ove godine od 5-12. novembra.

U takmičarskoj konkurenciji za nagrade festivala Ardalion je sedam predstava iz regije, iz Srbije, BiH i iz Hrvatske, a u čast nagrađenih užičko pozorište izvešće predstavu „Kako život“, Nine Mitrović u režiji Slavenka Saletovića.

Stručni žiri čine: Lenka Udovički, reditelj – predsednica žirija, Dragana Varagić, glumica i reditelj, Igor Vasiljev, scenograf, Slobodan Obradović, dramaturg i Janko Ljumović, producent.

Na konferenciji se čulo da izbor predstava nije bio lak, ali da su se u odabiru potrudili da Užičani i ove godine vide najbolje predstave iz regije.

Prema rečima Bojana Munjina, selektora, u Užice će doći dobre predstave, sa izuzetnim glimcima i režiserima.

Direktor užičkog Narodnog pozorišta Zoran Stamatović smatra da festival traje gotovo četvrt veka samo zato što je u pitanju kvalitet na sceni i izvan nje.

Umetnički direktor festivala Nemanja Ranković, kaže da je Užice prepoznatljivo u regionu, ali i u Italiji, Nemačkoj, Grčkoj, upravo po festivalu i pojasnio da je ove godine izostala predstava iz Crne Gore, obrazlažući to tehničkim problemima.

Zamenik gradonačelnika Užica Ivan Stanisavljević je rekao da je ove godine za potrebe 24. JPF-a grad Užice izdvojio 4,5 miliona dinara. Dodajmo da je Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije za ovu namenu opredelilo 2,5 miliona dinara.

Takmmičarske predstave 24. Jugoslovenskog pozorišnog festivala “Bez prevoda”:

Utorak, 5. 11. 2019.  NARODNO POZORIŠTE U BEOGRADU
NEČISTA KRV“,  Borisav Stanković/Maja Todorović, režija Milan Nešković

Igraju: Jovana Stojiljković, Nebojša Dugalić, Nataša Ninković, Nenad Jezdić, Dušanka Stojanović Glid, Pavle Jerinić, Zlatija Ivanović, Ljiljana Blagojević, Radmila Živković, Tanasije Uzunović, Nikola Vujović.

Sreda, 6. 11. 2019. JUGOSLOVENSKO DRAMSKO POZORIŠTELORENCAČO“,  Alfred de Mise, režija Boris Liješević.

Igraju: Marko Janketić, Branislav Lečić, Sloboda Mićalović, Milena Vasić, Milan Marić, Miodrag Dragičević, Petar Benčina i Andrija Kuzmanović.

Četvrtak, 7. 11. 2019. JUGOSLOVENSKO DRAMSKO POZORIŠTE „VRAT OD STAKLA“,  Biljana Srbljanović, režija Jagoš Marković.

Igraju: Jelisaveta Seka Sablić, Vesna Trivalić, Anita Mančić, Milica Gojković, Dragan Mićanović, Irfan Mensur, Marko Janketić, Slobodan Tešić, Bojan Lazarov, Miloš Samolov i devojčica Ana Čarman.

Petak, 8. 11. 2019. KAMERNI  TEATAR 55 SARAJEVOSJEĆAŠ LI SE DOLI BEL”, Abdulah Sidran, režija Kokan Mladenović

Igraju: Emir Hadžihafizbegović, Gordana Boban, Mirsad Tuka, Tatjana Šojić, Davor Golubović, Elma Juković, Saša Petrović, Muhamed Hadžović, Sabit Sejdinović, Sin Kurt, Amar Selimović, Saša Krmpotić.

Subota, 9. 11. 2019. SRPSKO NARODNO POZORIŠTE NOVI SAD I NARODNO POZORIŠTE SOMBOR TARTIF“, po motivima originalne Molijerove drame, autorski projekat Igora Vuka Torbice.

Igraju: Saša Torlaković, Hana Selimović, Ninoslav Đorđević, Tijana Marković, Marko Marković, Biljana Keskenović, Danica Grubački, Marko Savić, Dušan Vukašinović, Nemanja Bakić, Milorad Kapor, Dragana Šuša.

Nedelja, 10.11.2019. NARODNO POZORIŠTE SARAJEVOKAVKASKI KRUG KREDOM“, Bertold Breht, režija Paolo Mađeli.

Igraju: Maja Izetbegović, Ermin Bravo, Ejla Bavčić Tarakčija, Ermin Sijamija, Aleksandar Seksan, Aldin Omerović,Vedrana Božinović, Mediha Musliović, Amra Kapidžić, Vedran Đekić, Miodrag Miki Trifunov, Merima Lepić Redžepović, Dino Sarija, Nerman Mahmutović, Isa Seksan, Ajra Branković, Hena Omerović, Dino Hamidović, Kenan Kojić.

Ponedeljak, 11.11.2019. SATIRIČNO KAZALIŠTE KEREMPUH ZAGREBBLUE MOON“, Damir Karakaš, režija Boris Liješević.

Igraju:  Rakan Rushaidat, Filip Detelić, Tomo Ricov, Mirela Videk Hranjec, JerkoMarčić, BrankaTrlin, Vilim Matula, Marko Markovičić.

Utorak, 12. 11. 2019. Predstava u čast nagrađenih

Sa današnje konferencije u Narodnom pozorištu (Foto:UM)

O takmmičarskim predstavama u izveštaju selektor Bojan Munjin:

„Zaista: ko je junak našeg doba? Kroz vekove, znali smo ko su ti junaci. U životu i u pozorištu, bar kako je to tvrdio Turgenjev, postoje dve vrste ljudi: ili si Hamlet ili Don Kihot. Svu njihovu braću i sestre, zvali se oni Aristotel, Petar Veliki, Jovanka Orleanka, Nikola Tesla i mnogi drugi, mi smo poznavali i divili smo im se. U ovo novo vreme, kako bi tužno rekao Dis, na visoko su se podigli sutereni i mi danas više ne možemo sa sigurnošću da kažemo ko su naši uzori.

S obzirom da Jugoslovenski pozorišni festival „Bez prevoda“ u Užicu sve ove godine pokušava da osluškuje život i na pozorišnim daskama i u stvarnosti, želeli smo ovogodišnjim izborom predstava da tematizujemo to osećanje današnje civilizacije, koja, uz gomilu iluzornih nadanja, površnih atrakcija i lažnih idola, traži ali ne pronalazi svoje prave vrednosti.

Pozorište svako osećanje vremena čuva u svojim njedrima pa tako i ovu današnju masovnu ljudsku zbunjenost, strepnju i nesređenost pokazuje svetu, u meri svoje estetske snage i društvene zabrinutosti. Zato slogan našeg ovogodišnjeg pozorišnog okupljanja glasi „Ko je junak našeg doba?“ i zato smo u izboru predstava, među sijaset ponuđenih na raznim stranama naše regije, birali one koje se po našem mišljenju hrabro i uspešno bave ovom prvorazrednom i odsudnom dilemom našeg vremena.

Zato „Nečista krv“ Narodnog pozorišta iz Beograda koju smo pozvali na festival, prema romanu Bore Stankovića i u režiji Milana Neškovića, ne bavi se tek starim Vranjem i njegovim patrijarhalnim odnosima, nego naslućuje naše vreme, u kojem se tako antijunački rasprodaje sve što vredi, da bi se pošto poto držala glava iznad vode.

Zato „Lorencačo“ Jugoslovenskog dramskog pozorišta, prema tekstu Alfreda de Misea i u režiji Borisa Liješevića, nije samo priča o borbi klanova u Firenci u vreme renesanse nego je to današnji pogled na jednog dečaka tiranoubicu, koji je želio da dobije svoje mesto u istoriji a izgubio je sve.

Predstava „Kavkaski krug kredom“ Narodnog pozorišta iz Sarajeva, prema komadu Bertolda Brehta i u režiji Paola Mađelija, govori opet o tome kako su prevrati, revolucije, vojskovođe i njihove velike ideje, uz milione mrtvih, samo slama koja brzo gori i jedino što čoveku ostaje – možda je to jedino vredno – jeste da se izbori za očuvanje života onih koji se tek rađaju.

Iz Zagreba dolazi predstava „Blu Mun“, prema romanu Damira Karakaša i u režiji Borisa Liješevića koja govori o našoj generaciji 80-ih koja je verovala da je rokenrol drugo ime za bratstvo i jedinstvo a onda je rat pomeo sve njihove snove i jedne bacio u bratoubilačke rovove a druge lišio njihovog imena, identiteta i dostojanstva.

JDP-ov „Vrat od stakla“, prema komadu Biljane Srbljanović i u režiji Jagoša Markovića, tegobna je rekapitulacija socijalističkog doba do današnjeg dana, koje je Borislav Pekić tako setno nazvao ‘vremenom koje su pojeli skakavci’ a današnji njegovi junaci ostali su na pustoj ledini svojih izjalovljenih nadanja.

Četiri decenije nakon onog slavnog filma Emira Kusturice, iz Kamernog teatra 55 u Sarajevu dolazi predstava „Sjećaš li se Doli Bel“, u režiji Kokana Mladenovića, u kojoj su danas centralne figure na sceni – koferi, sa kojima balkanski nesretnici, bez iluzija i nade napuštaju mesto na kojem su pre ratova i krvi, verovali da jesu junaci ali nakon njih su definitivno odustali to da budu.

Konačno, Molijerov „Tartif“ Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada i Narodnog pozorišta iz Sombora u režiji Igora Vuka Torbice, prava je slika našeg vremena u koji su se, umesto junaka, ušunjali foliranti svih fela i koje, kako je zapazio jedan pozorišni kritičar, pronalazimo svuda: na televiziji, u novinama, u našim domovima i životima, sve praznijim od suštinski bitnog sadržaja.

Zato na ovogodišnjem užičkom pozorišnom festivalu želimo preko umetnosti, dobrih predstava, velikih režisera i sjajnih glumaca, da prikažemo današnje stvari onakve kakve jesu; „jadni proizvod stvarnosti“ o kojem je govorio Šiler, ne zato da bismo dalje hranili bezvoljnost i apatiju, nego zato da bi se prisetili da postoje i druge vrednosti i bezimeni heroji među nama koji su te vrednosti spremni podržati. Nadamo se da je ovakva ideja dostojna pozorišnog Užica i njegovih gostiju, navodi selektor Bojan Munjin.

A kako je bilo prošle godine na otvaranju 23. Jugoslovenskog pozorišnog festivala „Bez prevoda“ u tekstu Užicemedia.

A u narednom tekstu više o pobedničkoj predstavi prošlogodišnjeg Jugoslovenskog pozorišnog festivala.

- Advertisement -