Brend, iako se realizuje kroz mnoge reklamne aktivnosti, dizajnerska rešenja i generalno pojavu u svim oblicima medija, on se zapravo u najvećoj meri odnosi na emocije koje pokreće kod potrošača.
Iskusni timovi profesionalca konstantno rade na unpređenju brend identiteta i adekvatnom pozicioniranju u očima posmatrača. Prilgođavanjem poruka, logoa, fotografija za društvene mreže, PR aktivnosti i mnogih drugih faktora dolazi se do publike na pravi način.
Jasmil brend je jedan od pokazatelja kako su identitet i vrednosti na najbolji mogući način usaglašeni i predstavljeni potrošačima, tako da se osim kupovine ostvaruje i određena identifikacija.
Hajde da vidimo koji su to elementi brenda i kako dolazi do razvitka odgovarajućeg identiteta u očima potrošača.
Tumačenje snage brenda kao neopipljivog elementa
Kao što smo već pomenuli, brend predstavlja neopipljiv deo kompanije, proizvoda, ponašanja itd, ali kako da protumačimo njegovu realnu vrednost ukoliko ga ne možemo videti ili opipati?
Brend je ono što zapravo prodaje i odlučujući je faktor u očima potrošača prilikom kupovine.
Profesor Aker, sa univerziteta Berkeley u Kaliforniji, dao je zanimljivo mišljenje o konceptu brenda, radi lakšeg razumevanja, pa prema tome njegova razmišljanja možemo svrstati u u 4 perspektive:
- brend kroz prizmu proizvoda;
- brend kroz prizmu organizacije;
- brend kroz prizmu zaposlenih;
- brend kroz prizmu simbola.
Za one koji žele još detaljnije tumačenje brenda i njegovo merenje kroz razne parametre, snagu ovog neopipljivog elementa možemo izmeriti na sledeći način:
- da li su ljudi upoznati sa brendom;
- da li brend ima konkretne proizvode za prodaju;
- da li ti proizvodi nude rešenja;
- po čemu se brend izdvaja.
Brend upravo možete posmatrati odgovorajući na ova pitanja i tako meriti njegovu snagu u potrošačkom svetu.
Elementi koji čine jedan brend – nalaze se u očima posmatrača
Elemente brenda kao opipljivu pojavu ne možemo pronaći kao takvu, već isključivo kroz prizmu osećaja koji se javlja kod kupaca.
Na zanimljiv način su Kotler i Keller definisali elemente brenda u svojoj knjizi pod nazivom “Marketing menadžment”, koja je danas literatura na mnogim fakultetima i osnova za učenje marketinga.
Ovde se izdvajaju 6 glavnih elemenata svakog brenda:
- pamtljivost – kako ga prepoznajemo;
- značenje – da li sugeriše na nešto;
- dopadljivost – na koji način je privlačan i da li je uopšte;
- prenosivost – koliko je atraktivan na raznim geografskim područjima, demografskim grupama i proizvodima;
- prilagodljivost – u kojoj meri je moguća aktualizacija prema potrebi;
- zaštita – da li se i kako može pravno zaštititi.
Ovo je na neki način osnovno i staro tumačenje elemenata brenda, ali sjajna polazna osnova za razumevanje ovog pojma.
Moderniji pristupi elementima brenda definišu ih na opipljiviji način, tako da ih svako može razumeti:
- vizualni identitet – ime, logo, boja, slogan, grafički elementi itd;
- brend asocijacije – reklama, ambasadori brenda ili druge pojave koje bude asocijacije kod kupaca;
- ličnost brenda – veoma važan element radi personifikacije brenda i njegovog približavanja ciljnoj grupi;
- glas brenda – vrednosti i način na koji se plasiraju poruke;
- brend iskustvo – kompletan osećaj koji potrošači gaje prema određenom brendu.
Nekoliko koraka uz koje ćete kreirati odličan brend
Sada kada smo predstavili brend na dosta opipljiv način i opisali ga kao pojavu koja će svima biti jasnija, vreme je da pokažemo i koji su to osnovni koraci u realizaciji stvaranje brenda.
Koraci koje nikako ne bi trebali preskočiti:
- definisanje publike;
- istraživanje tržišta;
- dodatna vrednost.
Nemojte se zavariti i pomisliti kako je kreiranje brenda isključivo posao za dizajnere, pisce, marketare i druge kreativce. Pre svega morate znati kome se obraćate i kakav je karakter potencijalnoj ciljnoj grupi uz ozbiljno razmatranje celog tima.
Nakon toga, pre bilo kog procesa u marketingu sledi temeljno istraživanje publike i razumevanje kako to ljudi “dišu”. Uz adekvatne i relevantne informacije dobićete pravi prikaz toga šta je potrošačima potrebno i kako da im se približite uz najbolja vizualna rešenja.
Aktivnosti koje se podrazumevaju tokom istraživanja tržišta jesu organizovanje:
- anketa i intervjua – daju poprilično specifične informacije kroz odgovore na konkretna pitanja;
- fokus grupa – kupci sličnih ili različitih demografskih karakteristika kao grupa promatraju određeni proizvod, na osnovu čega se dobijaju različite perspektive i mišljenja;
- koncepta misterioznog kupca – rad na terenu koji podrazumeva angažovanje osobe koja prati potrošačke navike;
- ispitivanja upotrebljivosti – angažovanje ljudi koji se bave testiranjem proizvoda i upoređivanjem sa do tada obećanim performansama istog.
Dodatna vrednost brenda ogleda se u prednosti koje imaju u odnosu na konkurenciju, ali ne nužno suštinsku prednost ili razliku. Ovde ključnu ulogu igra brend koji je u očima potrošača pozicionirao proizvode, tako da oni budu uvek prvi izbor.
Samo prave brend aktivnosti mogu dovesti kompaniju u poziciju prednosti u odnosu na druge i tako za kupce kreirati dodatne vrednosti.
Ovaj vid pozicioniranja na tržištu glavni je uzročnik kreiranja pozitivnog mišljenja u o očima potrošača, gde se stvara lojalnost kupaca prema brendu i uspostavlja određeni odnos poverenja.
Nadamo se da ste uživali u našem tekstu, kao i da će vaš brend ispratiti sve navedene korake u cilju da postane najbolji u svojoj niši. Srećno!
Hroniku kovid – 19 tokom septembra možete pogledati na Užicemedia.
Aktuelni podaci o kovidu za Srbiju na sajtu Ministarstva zdravlja Srbije.
Najvažnije servisne informacije tokom septembra možete pogledati OVDE.